سیزده سال پیش یعنی در سال 1999 اولین بازی از سری Medal of Honor عرضه شد و تا سال 2007 و با عناوینی چون Allied Assault یکی از افتخارهای صنعت گیم در سبک شوتر اول شخص بود که به زیبایی جنگ را به تصویر می*کشید. پس از سکوتی سه ساله، EA عنوان جدیدی از این سری را معرفی کرد که با توجه به بازخوردهای نسبتاً بد طرفداران پر و پا قرص این سری، دیگر رنگ افتخار بر مدال دیده نمی*شد. داستان، گرافیک، گیم*پلی بد باعث شد این سری ضربه سختی ببیند و از چشم خیلی*ها بیوفتد. حال اینبار EA با عظمی راسخ برای جبران ناکامی*های بازی در سال 2010 و با سپردن بازی در دستان استودیو Danger Close می*خواهد بوی خوش افتخار را بار دیگر بازگرداند.









نبود داستان مناسب در نسخه قبل یکی از نکات مهم شکست آن محسوب می شد. شما در گروهی به نام Tier 1 به افغانستان رفتید و باید دشمنان را از پای درمی آوردید و بخشی که شما را درگیر خود کند در کار نبود، اما حال در این قسمت، بازی کامل به نظر می*رسد. Tier 1 دیگر گروهی کوچک و چند نفره نخواهد بود، بلکه یک ارتش قدرتمند پشت شما خواهند بود. اینبار مکان*هایی که مشغول به کشتن دشمن در آن*ها هستید دیگر فقط به یک کشور محدود نخواهند بود. فیلیپین، پاکستان و سومالی از بخش*هایی هستند که باید در آن*ها به انجام عملیات بپردازید. کار جذاب گروه سازنده بازی، چند بخشی کردن داستان بازی است. به لطف وجود چندین کشور برای انجام عملیات MOH دارای دو شخصیت قابل بازی خواهد بود که هر کدام داستان جداگانه ی خود را که با یک هدف و نتیجه دنبال می*شود، در بر خواهند داشت. یکی با ارتش Tier 1 به میادین جنگ خواهد رفت و به ریختن خون دشمنان و تروریست*ها خواهد پرداخت و دیگری به همراه یک گروه مستقل از Tier 1 که شامل حرفه*ای*ها و بهترین*ها خواهد بود برای مبارزه با دزدان دریایی به سمت سومالی روانه می*شود. وقتی نام دزدان دریایی به گوش می*رسد پس باید آماده خون و خون ریزی از در و دیوار باشیم، مبارزه بهترین افراد ارتش با دزدان دریایی بی رحم، به نظر خشن و جالب می*آید.












مهمترین بخش یک بازی شوتر بی شک گیم پلی آن می*باشد و با توجه به نمایش*هایی که بازی تا به حال داشته است، Danger Close گیم پلی سریع و جذابی را برای شما تدارک دیده است. شلیک*های نرم و روان با اسلحه های کوچک و بزرگ لذتی وصف نشدنی دارند. هنگامی که تیر به دشمن شلیک می کنید، رفتارهای بدن او به هنگام تیر خوردن حس واقعی درد را به شما منتقل می*کند. عکس العمل هر عضو از بدن به هنگام تیر خوردن و پاشیدن خون یکی از عناصر جذاب در بازی خواهد بود که تا آخر با آنها سر و کار خواهید داشت. همچنین صدای شلیک تیر و آه و ناله کردن دشمن در آستانه مرگ فضای بی*رحم جنگ را به زیبایی برایتان توصیف می*کند. صدای شلیک اسلحه و لگدها و لرزش*های آن، ناله*های ناتمام دشمن و خون*های ریخته شده، برای طرفداران چنین سبکی بسیار لذت بخش خواهد بود. اما اینطور هم نیست که دشمن را به راحتی از پای دربیاورید، او نیز اسلحه به دست دارد و چشم دیدن نفس کشیدن شما را هم ندارد، پس به سمتتان شلیک خواهد کرد. هنگامی که تیر بخورید طبق معمول هر بازی، صفحه نمایشی برای نشان دادن سلامتی شما، کمی خونی و قرمز نشان داده خواهد شد و به نفس نفس زدن خواهید افتاد. اگر با درجه سختی بالا بازی کنید درگیری*ها شدیدتر خواهد بود و رحم در بازی هیچ معنایی نخواهد داشت، بی*رحمی ضمیمه کارتان قرار می*گیرد و آنجاست که ممکن است حتی یک خشاب کامل 30 تایی از اسلحه*ای مانند MG15A4 را فقط در گوشت و استخوان یک دشمن خالی کنید! تصور چنین خشونتی در کنار گیم*پلی و دشمنانی مانند دزدان دریایی، بسیار مرگبار جلوه می کند. مرحله*ها از جنگ*های هوایی و دریایی گرفته تا ساختمان*هایی تا خرخره دشمن و کنترل رباط*های مسلح از تکراری شدن بازی برایتان جلوگیری خواهند کرد. دورنماها یا همان Draw Distanse ها نیز هارمونی محیط*های جنگی را نیز تکمیل*تر می*کنند. دودها و آتش*های سر به فلک کشیده، خرابه*هایی که زمانی آسمان خراش نامیده می*شدند، ابری از هواپیماهای جنگنده و... ترکیباتی هستند که فضای بازی را گرم*تر می*کنند.












اما بخش مالتی پلیر بازی کمی متفاوت تر از نسخه قبل است، زیرا دیگر این بخش در دستان Dice نخواهد بود و کار ساخت آن را نیز خود Danger Close در دست خواهد گرفت. در این بخش بازی 12 نفر امکان بازی با یکدیگر را دارند و شما توانایی انتخاب چندین ملت مانند کره جنوبی، کانادا، روسیه، آمریکا و غیره خواهید بود. هر ملت قدرت و مزایای خاص خود را خواهند داشت، پس مرگ یا زندگی شما، به انتخاب ملت*ها بستگی دارد. به طور مثال یکی دارای قدرت صدمه دیدن کمتر است و یا دیگری قدرت مخفی شدن دارد و یا ملتی سرعت دوندگی بالا و شلیک سریع را دارد. پس با توجه به قدرت خود در هر زمینه، ملت خود را انتخاب کنید. بخش*های زیادی هم نیز مالتی پلیر MOH را تشکیل می*دهند، از Team DeathMatch گرفته تا Rush که به کاشتن و یا غیر فعال کردن بمب*ها می*پردازید.
نکات ظریف و جالبی نیز در بازی گنجانده شده است. در وسط میدان جنگ ناگهان خشابهایتان تمام می*شود و دشمن آماده دفن کردنتان است. حال شما این قدرت را در بازی دارید که از هم تیمی*های خود درخواست خشاب اضافی کنید که بسیار به شما کمک خواهند کرد. نکته دیگر را میتوان به باز کردن درها اشاره کرد، درهایی که پشت آن* انبوهی از دشمنان منتظر باز شدن آن و سوراخ کردن شما با رگبارهایشان هستند، حال چند گزینه برای باز کردن این در دارید تا دخل دشمن را بدون تیر خوردن درآورید، به طور مثال می*توانید لگد زدن ناگهانی در را انتخاب کنید و یا دستور دهید با یک تبر قفل در را خورد کنند و وارد فضای پشت در شوید. همچنین اسنایپ*ها و طرز شلیک کردن با آن*ها همانند بازی Sniper طبیعی شده است، مثلا اگر در معرض وزش باد قرار گیرید باید طوری نشانه گیری کنید که تیرتان با توجه به قدرت باد تغییر مسیر ندهد و به دشمن اصابت کند. البته در درجه سختی نرمال به این سختی نخواهد بود. MOH شامل شش کلاس مختلف از جمله Assault, Sniper Demolitions, Point Man, Heavy Gunner, و Spec Ops است که هر کدام توانایی خاص خود را خواهند داشت.











یکی از برتری*های دیگر MOH موزیک*های آن است. آهنگ هایی خشن که شلوغی بازی را دوچندان می*کنند و این امر وقتی جذابتر می*شود که بدانید بخش صداگذاری و موزیک*های بازی در دستان یک ایرانی ساخته می*شود. رامین جوادی کسی است که در این نسخه و همچنین در نسخه گذشته مدال برای بازی آهنگ ساخته است و در این بخش موفق ظاهر شد. همچنین صدای معروف و پر آوزه*ای به نام Linkin ،Park حنجره و تجربه خود را برای بازی گذاشته تا در کنار رامین جوادی بهترین موزیک برای یک بازی شوتر را خلق کنند.
MOH اینبار تماما از موتور گرافیکی Frostbite 2 بهره می*برد و به همین دلیل مطمئناً بازی بین کنسول و کامپیوتر فرق*های زیادی از نظر نرخ فریم و کیفیت خواهد داشت و مشخص نیست که در نسخه کنسولی با توجه به استفاده از این موتور و گذشته خود در بازی "میدان جنگ" بازهم شاهد افت فریم و باگ خواهیم بود یا خیر. پس با توجه به این شرایط باید قضاوت در مورد بخش گرافیکی را به بعد از انتشار بازی انتقال داد و تصمیم را بر عهده نقادهای بازی سپرد.








بازی در تاریخ 23 اکتبر برای PC، Xbox 360 و PS3 عرضه خواهد شد و همچنین نسخه Wii U بعد از عرضه این کنسول در دسترس خواهد بود و باید دید آیا EA و استودیو Danger Close دوباره مدال افتخار را با افتخار به سینه*های خود میزنند یا خیر.